Hoe Bouw je een Merk

Een succesvol bedrijf runnen kan pas als je een sterk merk hebt. Daarom moet je veel tijd investeren in het bouwen aan dat merk. Hierbij is het belangrijk om de kernwaarden van je merk aan nieuwe en oude klanten te presenteren.

Hier zijn de vijf stappen van het proces om je merk te bouwen:

1. Definieer je merk

1. Definieer je merk

“Je weet niet waar je heen gaat, als je niet weet waar je vandaan komt”. Het is moeilijk om een bedrijf te laten groeien als je geen stevige fundering hebt.

Voordat je een strategie gaat formuleren, is het belangrijk om te bepalen waar je merk voor staat. Reflecteer op de belangrijkste pluspunten van jouw bedrijf en hoe die punten bijdragen aan het welzijn van de klanten.

2. Differentieer en positioneer je merk

2. Differentieer en positioneer je merk

De volgende stap is het ontwikkelen van je krachten en waarden als een manier om jezelf te onderscheiden van andere merken in jouw industrie. Verzin een unieke waardepropositie. Er zijn zoveel bedrijven die min of meer hetzelfde product als jij aanbieden, dat je klanten een goede reden moet geven om voor jou te kiezen.

Zodra je jouw unieke waardepropositie hebt bepaald, ontwikkel je een branding strategie die dit kant vertalen naar je klanten. Een goede strategie communiceert jouw merkbeloftes via reclame, bedrukte kantoorartikelen en verpakking.

3. Vind Bereik

3. Vind Bereik

Laat iedereen kennismaken met je merk door verschillende kanalen te gebruiken zoals social media, advertenties in de krant, televisiereclames of zelfs radio reclames. Je kunt ook een blog starten, samenwerken met andere bedrijven of je visuele identiteit een opfrisbeurt geven. Dit zijn allemaal goede manieren om je klanten een beeld te geven van jouw merk.

Geef andere tactieken ook een kans. Verwerk je merk bijvoorbeeld op memoblokken of kladblokken. Dit laat altijd een indruk achter bij degene die dat gebruikt. Hoewel dit niet de meest flitsende marketingstrategie is, is het effect wel degelijk aanwezig.

Onthoud dat je een duidelijk een consistente boodschap uitdraagt in al je content, of het nu gedrukt of digitaal is. Houd de persoonlijkheid van je merk in je achterhoofd bij het samenstellen van die boodschap. Pas als je een consistente strategie uitvoert, zul je resultaat van je werk zien.

4. Personaliseer je Merk

4. Personaliseer je Merk

Klanten hebben een zwak voor bedrijven waar ze een band mee hebben. Zorg daarom dat je een goede relatie bouwt met klanten door je merk te personaliseren. Geef klanten de kans om een authentieke en persoonlijke ervaring met jouw merk te hebben.

Er zijn veel verschillende manieren om jouw merk te personaliseren. Eén ding dat je kunt doen is een consistente boodschap verspreiden via al je communicatiekanalen zoals je website, buitenreclame, advertenties, sociale media en zelfs blog posts. Klanten houden alles in de gaten. Wat je zegt en hoe je het zegt.

Klanten houden van authenticiteit. Ze geloven in het aanmoedigen van bedrijven die worden gerund door echte mensen. Blijf dus dichtbij jezelf en waar je in gelooft. Laat dat terugkomen in alle aspecten van jouw merk.

Maak contact met je klanten. Leer precies wat zij nodig hebben en willen. Dit zorgt ervoor dat je vanzelf je producten gaat aanpassen zodat het bij de wensen van de klant past.

5. Evalueer je Merk

5. Evalueer je Merk

Verandering is niet tegen te gaan. Als de wereld verandert, moet je merk daarin mee. Het continue onder de loep nemen van je merk zal dit proces gemakkelijker maken en ervoor zorgen dat het goed gebeurt.

Alle aspecten van je merk evalueren helpt je om te achterhalen of het relevant is voor deze tijd. Dit gaat ook over je producten, service, marketingactiviteiten, enzovoorts. Moeten dingen hetzelfde blijven, of moeten er dingen worden aangepast? Zijn mensen je merk wellicht helemaal vergeten? Dit zijn goede vragen om jezelf soms te stellen.

Het evaluatieproces maakt ook duidelijk waar de kansen voor jouw merk liggen en waar de mogelijke dreigingen vandaan zullen komen.

Het bouwen van een merk is een doorlopend proces dat ervoor kan zorgen dat jouw bedrijf grote hoogtes bereikt. Het helpt bedrijven bij het bewerkstelligen van groei en het bijblijven in een steeds sneller veranderend klimaat.