8 Creatieve Winter Marketing Campagnes

De winter campagnes zijn er weer! Met zo veel merken die hun deals voor de feestdagen promoten moeten we allemaal een tandje bijzetten en creatieve marketing campagnes creëren waar nog jaren over gesproken zal worden.

Wees creatief met je winter marketing campagnes, of het nou online of offline strategieën zijn. Hier zijn tien succesvolle marketing campagnes voor tijdens de feestdagen om inspiratie uit te halen:

1. Winter Huidverzorging

De meest succesvolle campagne van 2015 is van het Amerikaanse huidverzorgingsmerk ‘Neutrogena’. Het merk creëerde voor hun Winter Love campagne een smartphone app dat een herinnering aan gebruikers stuurde om hand creme op te doen zodra de temperatuur van de telefoon onder de 10 graden kwam. Het gaf ook suggesties voor specifieke producten om je handen te beschermen.

Deze winter marketing campagne zorgde voor het hoogste marktaandeel ooit in de ‘hand and body’ category met 17.8%. Het reikte meer dan 3 miljoen gebruikers en had 5.5 miljoen indrukken.

2. Baby, It’s Cold Outside

8 Creatieve Winter Marketing Campagnes | 2. Baby, It's Cold Outside

Winter marketing campagnes, vooral Black Friday en Cyber Monday campagnes, staan bekend om de grote uitverkopen, deals, en kortingen. Het merk REI nam echter een sterk standpunt in tegen het overmatige koopgedrag. Ze besloten om hun deuren gesloten te houden tijdens Black Friday.

8 Creatieve Winter Marketing Campagnes | 2. Baby, It's Cold Outside

REI kondigde online en offline aan dat ze niet deelnamen aan de Black Friday gekte. Dit bemoedigde hun klanten om Black Friday met hun familie te besteden in plaats van de site voor deals af te speuren. REI gaf zelfs hun werknemers en dag vrij zodat ze zelf van de winter festiviteiten konden genieten.

3. 12 Dagen vol Kerst-smaken

8 Creatieve Winter Marketing Campagnes | 12 Dagen vol Kerst-smaken

Als je naar een campagne voor het nieuwe jaar aan het zoeken bent, kan je inspiratie halen uit de campagne die Krispy Kreme gedaan heeft. Het geliefde donut merk maakte gebruik van het ’12 dagen tot Kerstmis’ thema en maakte 12 exclusieve donut smaken.

Hun winter marketing campagne maakte gebruik van speciale voedselverpakkingen, coupons, en een leuke promotie video om de donut smaken te introduceren. Allemaal in het thema van de feestdagen.

4. Geef Tijdens De Feestdagen

De feestdagen draaien meer om het geven dan om het krijgen. TD Bank creëerde hun #MakeTodayMatter campagne voor Thanksgiving, waarmee ze $30,000 aan 24 mensen in 24 verschillende gemeenschappen in de Verenigde Staten en Canada gaven. Iedereen had één dag om het geld te gebruiken en iets voor hun gemeenschap te doen.

Deze succesvolle marketing campagne behaalde meer dan 3.5 miljoen hits online, waarbij vele ze complimenten gaven over het hartverwarmende bericht.

5. Cadeau Tips

Nog niet het perfecte boek gevonden om aan je vrienden, familie, of partner te geven? Geen zorgen, Barnes & Noble helpt je met wat je nodig hebt. Voor hun winter marketing campagne #BNGiftTip hielpen ze hun klanten via social media om het perfecte boek uit te kiezen.

8 Creatieve Winter Marketing Campagnes | 5. Cadeau Tips

De campagne was meteen een succes bij de klanten. Het was niet alleen een goed voorbeeld van fantastische klantenservice, maar het bemoedigde ook open en eerlijke gesprekken met klanten.

6. Feestelijk Slaapfeestje

De winter marketing campagnes van Coca-Cola stellen nooit teleur.

8 Creatieve Winter Marketing Campagnes | Feestelijk Slaapfeestje

In 2017 hielden ze een wedstrijd waarbij de winnaar een slaapfeestje zou winnen in Coca-Cola’s beroemde kerst-truck. Ze werkten samen met LateRooms.com, een hotel reserveringen website, waar fans konden uitleggen waarom zij de grootste kerst fan zijn. Het exclusieve slaapfeestje kwam ook met kerstsokken gevuld met cadeaus, een heerlijk kerstdiner en ontbijt, en tickets voor de Coca-Cola London Eye.

7. Elf Jezelf

De meest succesvolle marketing campagne tijdens de feestdagen zorgt er voor dat je klanten plezier hebben en kunnen lachen. Office Depot houdt elk jaar hun Elf Jezelf campagne om het kerstgevoel te spreiden en het contact met klanten te vergroten.

8 Creatieve Winter Marketing Campagnes | 7. Elf Jezelf

Klanten kunnen foto’s van zichzelf en hun vrienden op de website uploaden. De site plaats de hoofden op een dansende elf die ze naar vrienden of familie kunnen sturen.

8. Feest Kaping

Het heeft zijn voordelen om iets gewaagder te zijn met het creëren van een marketing campagne. De van oorsprong Duitse supermarktketen Lidl gebruikte guerilla marketing om hun marketing tijdens de feestdagen naar een hoger niveau te tillen.

8 Creatieve Winter Marketing Campagnes | 8. Feest Kaping

Lidl nam de reclames van hun competitie compleet over door hun eigen reclames erover heen te plakken. De reclame promootte dezelfde producten als de competitie, maar dan voor een lagere prijs.

Gezien hoe sterk de Lidl-reclames op de reclames van de competitie leken, was het een gewaagde zet. Ryan McDonnell, de Commercieel Directeur, wilde met deze gelijke format laten zien hoe serieus Lidl het neemt altijd de beste kwaliteit producten tegen de beste prijs aan te bieden.

Iets aan de winter en het feestseizoen zorgt ervoor dat de creativiteit naar bovenkomt bij bedrijven. Wij hopen dat deze tien voorbeelden je inspiratie hebben gegeven om tijdloze winter marketing campagnes te creëren!